Latest Entries »

Followers

Tuesday, June 23, 2009

Perjalanan yang indah di Terengganu..vol 2

Seterusnya..

Agenda kami pada malam tesebut adalah untuk pergi ke program HPA.

Tapi agenda sebenarnya nak jumpa ust jamaluddin al-
hafiz (Ketua Lujnah Tarbiyyah

Pemuda PAS Terengganu) .

Oleh kerana Ust Ja ada program bersama HPA,jadi kami buat keputusan untuk

bertemu ustaz di sana.

Ust Ja dah berpangkat apa ye dalam HPA??

PJS rasanya.

Huh,tinggi pangkat tu.Ana baru je PLX,alhamdulillah.

Kami berlima pada malam tu.Ana,Kamal,Amin,Amir(driver) dan Aiman.






Alhamdulillah semua yang berlaku adalah susunan daripada Allah yang maha

bijaksana.Banyak juga pengisian malam tu mengenai halal dan haram dalam

makanan seharian dan banyak lagi input-input yang boleh diambil

daripada kuliah yang disampaikan oleh Tn Hj Ismail (Pengarah urusan) pada malam

tu.



Seusai sahaja kuliah tersebut,kami bertemu dengan ust Ja.

Selesai sudah agenda kami pada malam itu.

Namun apa yang ana nak kongsi,ana baru je lagi kenal dengan Ust Ja ni.

Masyaallah,sungguh 'izzah kalamnya.

Sentiasa saja terbit dari kalamnya ayat-ayat suci al-quran walaupun

pada malam itu beliau hanya mempengerusikan majlis.

Itulah dia seorang Al-Hafiz dan mujahid.





Selesai sahaja program,kami bertemu dengan sahabat kami,Amin HPA gelarannya..

Beliau mempelawa kami makan sebelum pulang ke rumah masing-masing.

kami menerima pelawaan itu walaupun jam sudah menunjukkan malam semakin

tua.

Jadi kami pun makan lah,Amin HPA yang belanja malam tu.

Maklum la,bakal PJS la katakan,bujang pulak tu.







"nak makan apa??"

"bagi mee teow hong kong",membalas pertanyaan pelayan restoran Azila.

"jangan letak udang dengan sotong ye".pesanku yang alahan dengan haiwan laut

tersebut.
Mana la tau mungkin yang baca entri ni bakal isteri ana,jadi boleh la beliau

tu tau yang ana alah dengan haiwan-haiwan tersebut..huhu..ana amzah faqath.



Namun sedih sekali,apa yang dihidangkan tetap terselit udang dan sotong.

mungkin pelayan tadi tak dengar kot.Takpelah,Makan saja lah..Tawakkal 'alallah.




Selesai sudah menjamu selera.

kami pun berangkat pulang ke rumah masing-masing dalam keadaan ana yang masih

kegatalan mulut akibat makanan tadi.


Selepas menghantar Akh Al-Amin ke rumah

abangnya di chendering,kamal dan Aiman menginap di rumah tok wan ana kerana

waktu sudah terlalu lewat untuk pulang ke rumah masing-masing.






Malam itu ana, Kamal dan Aiman menginap di losong.

Bismikallahumma ahya wa amut..

..........zzzzz

Untuk hari yang seterusnya..

Bersambung...

3 comments:

Saifullah Jauhari said...

Ye, sangat betul tu. Ust Ja tu penah jd tuk guru ana. Mmg izah, kalau kenal dia memang takut la, tegas orgnya. huhu..

berkenaan makan, ana mmg tau enta takleh makan makhluk laut kecuali ikan la, lalu ana pun dengan sukacitanya menolong enta makan makhluk2 tersebut kerana telah mengganggu hidup enta.. kan3? len kali bleh la ajak enta makan lagi.. hehehe..

amar90 said...

Ye,terima kasih amin kerana telah mnyelamatkan ana..huhu..paling kurang pun kurang la sikit gatal tu..

amar90 said...

Amin la sahabat ku..huhu