Latest Entries »

Followers

Monday, July 20, 2009

Aku ingin dia berpurdah

Satu harapan dari hati kecil..
Namun aku tidak memaksa..

Siapakah dia??
Tunggulah saat waktu dan ketikanya..
Aku serahkan kepada Allah siapa yang bakal memiliki hatiku..

Aku bukanlah Nabi Muhammad mendambakan isteri semulia Khadijah..
Aku juga bukan Ali mengharapkan kasih insan setabah Fatimah..

Kini Cinta aku hanya untuk Allah dan Rasul..
Kasih manusia kuserahkan kepadanya..

Memetik mutiara hikmah yang pernah ditulis oleh Almarhum Syeikh Mustafa Masyhur dalam bukunya Tariqud Da'wah dalam bab Tegakkanlah Rumah Tangga Muslim di mana beliau menyebut :

"Saudara muslim yang sejati, wajib mencari puteri Islam yang sejati dan memilih yang beragama, yang memahami tugas dan risalahnya di dalam hidup ini. Menjadikan pasangan hidupnya sebaik-baik penolong di atas jalan dakwah. Sentiasa mengingatkannya apabila dia lupa, sentiasa memberi peransang dan tidak menghalanginya. Memelihara dirinya di waktu ketiadaan suaminya dan mendidik serta membentuk anak-anaknya menurut bentuk Islam yang sebenar-benarnya. Demikian juga puteri Islam yang sejati, tidak wajar dan tidak patut menerima sebarang jejaka untuk menjadi pasangan hidupnya kecuali seorang muslim yang sejati yang menjadi pendukung dakwah Islam. Saudara muslim juga wajib membentuk rumah tangga muslim yang sejati yang menurut tabiat dan lojiknya mesti menjadi markas dakwah Islam. Setiap anggota dakwah keluarga yang aqil baligh wajib menjadi sahibud-dakwah, pendukung dakwah, menyeru rumahtangga dan keluarga di sekitarnya kepada Allah dengan penuh kesabaran, dengan hikmah dan nasihat yang baik" (Tariqud-Da' wah, Cetakan Kedua,Pustaka Salam).

18 comments:

Anonymous said...

salam, doh enta bila nok pakai purdohnye? ish3..

amar90 said...

esok lah..huhu

Anonymous said...

siapakah dia itu?tunggu jawapannya selepas ini.......hahahahahahahahahhahahahaha

dia tu adalah kamal

Anonymous said...

aiman pon yer jugak

Anonymous said...

Salamualaikum, entri yg bagus ust. Alhamdulillah. InsyaAllah. Ana milik ust.

Anonymous said...

Salam, ust sihat? Bila nok tunangnyer? Nampok mcm dah x lama.. bila kad nak sampai ni? ana tunggu..

Anonymous said...

Salam, asif ust. Singgah sebentar. Entri yg bagus. Doakan ana juga..

amar90 said...

huhu..nampaknya semua tanpa nama..

amar90 said...

Moga dapat fikir maksud disebalik kata-kata itu..Ambik yang baik

amar90 said...

"Salamualaikum, entri yg bagus ust. Alhamdulillah. InsyaAllah. Ana milik ust."

sape la yg mengarut ni..ish3

Anonymous said...

ana rasa sungguh hok tu.. mungkin dia.. atau mungkin org lain.. siapa tahu.. Allahua'lam..

amar90 said...

Pembaca yang dihormati sekalian..jangan buat andaian ye...se lg,klu nk kmen beranikan dr dgn mggunakan nama sendiri...wallahua'lam..

Musafir said...

salam..sesungguhnya allah taala menciptakan hawa tuk adam..cuma adam memrlukan satu kebijaksanaan tuk memilih seseorang hawa tuk menjadi teman miliknya agar dapat menjadi penasihat kepada kita apabila kita lemah dalam berjuang,menjadi penenang kepada kita apabila kita disakiti dalam perjuangan...kalau si suami berasa malas nak pergi usrah isteri yang peringatkan..renungan bersama

"APA YANG AKU CARI ADALAH DAMAI BUAT UMAT INI"

amar90 said...

ye..syukran ya musafir...komen beginilah yang sebaiknya...syukran

aminmenulis said...

InsyaAllah. ana mendoakan yang terbaik buat enta. Semoga kita sama2 mendapat isteri yang solehah. Teruskan perjuangan. Takbir! Allahuakbar..

Kamal said...
This comment has been removed by a blog administrator.
amar90 said...

Syukran ya muasfir..amin2..wah2,bguslah musafir,insyaallah ana doakan nta..ana lmbt lg,10thn lg kot klu pnjg umur..2 pn klu ade org nok la..huhu..

amir90 said...

salam..
dkpe r muz.. dop lame r tu.. kamal, aiman, ulwan dll.. hihihi dkyoh nok susuk r name tuh..