Latest Entries »

Followers

Wednesday, June 3, 2009

Tarekat Sufiah

sumber:dewan ulama' PAS.

Tasauf adalah manhaj tarbiyah ruhiyah dan sulukiyah yang mengangkat manusia kepada

martabat ihsan yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad SAW yang bermaksud : "Hendaklah

kamu menyembah Allah seolah-olahnya kamu melihatnya, maka jika kamu tidak melihatnya

maka sesungguhnya dia (Allah SWT) melihatmu".

Maka tasauf itu merupakan program pendidikan (tarbiyah) yang menitik beratkan penyucian

jiwa daripada pelbagai penyakit yang mendindingi manusia daripada Allah SWT. Ia juga

membetulkan penyelewengan jiwa dan sulukiyah manusia dalam hubungan bersama Allah SWT,

bersama yang lain dan juga dengan diri sendiri.

Tarekat sufiah pula ialah sebuah madrasah yang menyempurnakan melaluinya penyucian jiwa

dan pembentukan peribadi. Syeikh pula sebagai pembimbing atau guru yang bersama-sama

dengan muridnya.

Jiwa manusia secara tabiatnya terangkum di dalamnya pelbagai himpunan penyakit seperti

takabbur, ujub, angkuh, keakuan, bakhil, marah, riya', sukakan maksiat, berkelakuan tak

senonoh, gemar membalas dendam, kebencian, dengki, khianat, tamak dan rakus.

Firman Allah SWT yang mendedahkan kisah isteri Al-Aziz:

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ

Yang bermaksud : "Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya

nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku.

Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". [Surah Yusuf: 53]

Kerana itulah, golongan terdahulu menginsafi hal ini dan menyedari betapa perlunya

pentarbiyahan jiwa dan membersihkannya dari segala penyakit-penyakitnya agar (penyucian

tersebut) bersekali dengan masyarakat serta mencapai kejayaan dalam perjalanan menuju

tuhan mereka.

Tarekat sufiah hendaklah melengkapi dengan beberapa perkara.

Pertamanya ialah pegangan kukuh dengan kitab Al-Quran dan Sunnah Nabawiah. Ini kerana

tarekat sufiah itu ialah manhaj kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Setiap perkara yang

bercanggah dengan Al-Quran dan As-Sunnah maka ia bukan daripada tarekat. Bahkan tarekat

itu sendiri menolaknya dan melarang daripadanya.

Kedua ialah tidak meletakkan tarekat itu sebagai pengajaran yang terpisah daripada pengajaran

syariah, bahkan ia merupakan intisari kepada syariah.

Bagi tasauf terdapat tiga elemen utama yang digesa oleh Al-Quran akan ketiga-tiganya iaitu :

1-Menitikberatkan jiwa, sentiasa mengawasi jiwa (muraqabah) dan menyucikannya daripada

sebarang kekotoran.

Firman Allah SWT:

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ، وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا

Yang bermaksud: "Dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan

kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya beruntunglah orang yang

mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya". [Asy-Syams : 7-10]

2-Memperbanyakkan zikrullah.

Firman Allah SWT:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا

Yang bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, berzdikirlah (dengan menyebut nama) Allah,

zikir yang sebanyak-banyaknya". [Al-Ahzab: 41]

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah

mengingati Allah SWT".

3-Zuhud di dunia, tidak terikat dengan dunia dan gemarkan akhirat.

Firman Allah SWT:

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلا تَعْقِلُونَ

Yang bermaksud : "Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau

belaka. Dan sesungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa.

Maka tidakkah kamu memahaminya?". (Al-Anaam : 32)

Adapun syeikh yang memperdengarkan kepada murid-muridnya akan zikir-zikir dan yang

membantu usaha menyucikan jiwa dari sebarang kekotoran serta menyembuhkan hati mereka

daripada penyakit-penyakit maka dia adalah penyelia (qayyim) atau seorang guru (ustaz) yang

menunjukkan cara yang tertentu yang paling sesuai dengan penyakit yang ada atau keadaan

murid itu sendiri.

Petunjuk Nabi SAW juga menasihatkan setiap manusia dengan perkara yang mendekatkan diri

kepada Allah SWT berdasarkan kepada keadaan setiap jiwa yang berbeza. Pernah seorang lelaki

datang menemui Rasulullah SAW, lalu dia berkata : Wahai Rasulullah ! Beritahu kepadaku

tentang sesuatu yang menjauhkan diriku daripada kemurkaan Allah SWT. Maka sabda

Rasulullah SAW : Jangan kamu marah !. Dalam kes yang lain, Rasulullah SAW didatangi seorang

lelaki yang berkata kepada Rasulullah SAW : Beritahu kepadaku tentang sesuatu yang aku boleh

berpegang dengannya ! Jawab Rasulullah SAW : Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah

mengingati Allah SWT.

Di kalangan para sahabat terdapat golongan yang membanyakkan qiamullail, antara mereka

juga yang memperbanyakkan bacaan Al-Quran, ada yang banyak terlibat dengan jihad, ada

yang banyak berzikir dan ada yang membanyakkan bersedekah.

Perkara ini tidak membawa erti meninggalkan terus keduniaan. Tetapi di sana terdapat suatu

ibadat tertentu yang memperbanyakkannya oleh orang yang melalui jalan menuju Allah SWT.

Secara asasnya berbilang-bilangnya pintu-pintu syurga. Tetapi pada akhirnya walaupun ada

kepelbagaian pintu masuk tetapi syurga tetap satu.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud : "Setiap golongan yang melakukan amalan (baik dan soleh-

ketaatan) ada satu pintu daripada pintu-pintu syurga yang memanggilnya oleh amalan, dan bagi

puasa itu ada satu pintu yang memanggil golongan yang berpuasa, digelarkannya ar-rayyan".

Demikian juga tarekat-tarekat, ia mempunyai berbilang-bilang jenis berdasarkan syeikh

masing-masing dan murid masing-masing. Antara mereka ada yang mengutamakan puasa, ada

yang mengutamakan al-Quran lebih banyak dan tidak mengabaikan puasa dan demikianlah

seterusnya.

Apa yang dijelaskan di atas adalah tasauf yang sebenarnya, tarekat yang sahih dan syeikh-

syeikh yang komitmen dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Kita juga telah mengetahui kenapakah

berbilang-bilangnya jenis tarekat, iaitu kerana kepelbagaian cara pentarbiyahan dan rawatan

serta perbezaan cara untuk mencapai maksud yang dicita-citakan. Akan tetapi keseluruhannya

satu sahaja pada maksud dan tujuan iaitulah keredhaan Allah SWT sebagai tujuan utama.

Kami juga ingin mengingatkan bahawa apa yang dinyatakan di atas tidak dilaksanakan oleh

sebilangan besar golongan yang mendakwa sebagai ahli tasauf iaitu golongan yang merosakkan

bentuknya. Mereka di kalangan orang yang tidak mempunyai agama dan kebaikan. Mereka

yang melakukan tarian pada hari-hari perayaan dan melakukan amalan keghairahan yang

khurafat. Ini semua bukan daripada tasauf dan bukan dari jenis tarekat sufiah. Sesungguhnya

tasauf yang kami nyatakan tentangnya tiada hubungan langsung dengan pandangan

kebanyakan manusia berhubung fenomena negatif yang memburukkan. Tidak harus juga bagi

kita untuk mengenali tasauf dan menghukumkan ke atasnya dari kalangan sebahagian

pendakwa-pendakwa tasauf yang jahil (yang mendakwa tarekat sebagai ajaran yang salah).

Sepatutnya kita bertanyakan ulama' yang memilih tasauf sehingga kita memahami punca

sanjungan mereka terhadap tasauf.

Untuk akhirnya, kami mengambil kesempatan ini untuk membantah pendapat golongan yang

menyatakan : "Kenapakah tidak dipelajari adab-adab sulukiyah dan penyucian jiwa dari

Al-Quran dan As-Sunnah secara langsung?".

Pendapat ini pada zahirnya terkandung rahmat. Tetapi pada hakikatnya terkandung azab. Ini

kerana kita tidak mempelajari rukun sembahyang, sunat-sunat sembahyang dan perkara-

perkara makruh dalam sembahyang dengan semata-mata melalui bacaan Al-Quran dan

As-Sunnah. Tetapi kita mempelajarinya melalui suatu ilmu yang dikenali sebagai ilmu feqah.

Fuqaha' telah menyusunnya dan mengistinbatkan semua hukum-hakam tersebut daripada

Al-Quran dan As-Sunnah. Bagaimana pula lahirnya kepada kita mereka yang mendakwa

bahawa kami mempelajari fiqh dan hukum agama daripada kitab dan sunnah secara langsung?

Kami tidak pernah mendapati seorang ilmuan/ulama' yang mempelajari fiqh daripada kitab dan

sunnah secara terus.

Demikian juga, di sana terdapat perkara yang tidak disebut oleh Al-Quran dan As-Sunnah.

Tetapi tidak dapat tidak daripada mempelajarinya dengan guru secara musyafahah (secara

berdepan atau mengadap guru).

Tidak boleh sekadar melalui kitab, sebagai contohnya ilmu tajwid. Bahkan mestilah beriltizam

dengan mustalah-mustalah yang khusus dengannya. Maka ulama' menyatakan sebagai suatu

contoh : "Mad Lazim enam harakat" ! Siapakah yang menjadikannya sebagai mad lazim? Apa

dalilnya dan siapakah yang mewajibkannya ke atas ummat Islam? Tentunya mereka adalah

ulama' dalam bidang tersebut.

Begitu juga dengan ilmu tasauf. Ilmu yang diasaskan oleh ulama'-ulama' tasauf sebermula zaman

Junaid rahimahullah dari kurun yang keempat sehingga hari ini. Ketika rosaknya zaman

tersebut dan rosaknya akhlak, rosaklah juga sebahagian tarekat-tarekat kesufian. Mereka mula

bergantung dengan fenomena-fenomena yang bercanggah dengan agama Allah SWT. Lantas

manusia menganggap ianya merupakan tasauf. Sedangkan Allah SWT akan mempertahankan

tasauf, ahlinya dan melindungi mereka dengan kekuasaannya.

Firman Allah SWT:

إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ

Yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang telah beriman.

Sesungguhnya Allah tidak menyukai tiap-tiap orang yang berkhianat lagi mengingkari nikmat".

[Al-Hajj: 38]

Mudah-mudahan apa yang dinyatakan itu dapat memberikan pendedahan kepada erti tasauf,

tarekat, syeikh, sebab berbilang-bilangnya tarekat, kenapa kita mempelajari suluk, penyucian

hati dari ilmu yang dikenali sebagai tasauf ini, kenapa kita ambil dari syeikh dan tidak terus

kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Kita memohon kepada Allah untuk memperlihatkan secara jelas terhadap urusan-urusan agama

kita.Dalam konteks Malaysia, sebenarnya agak banyak dakwaan tarekat walhal sebenarnya ia

adalah ajaran sesat. Justeru saudara perlu berhati-hati dan sering merujuk ulama' yang diiktiraf

keilmuannya. Penyertaan dalam tarekat juga sepatutnya lebih menyemarakkan penglibatan

dalam memartabatkan ketuanan Islam bukannya meruntuhkan ketuanannya seperti

mendokong perjuangan Nasionalisme atau Sekularisme atau gerakan yang menentang

perjuangan Islam.

Suasana pengamalan tarekat di Malaysia khususnya perlu diberikan perhatian bagi yang ingin

menyertainya. Semestinya guru atau syeikh pemimpin tarekat itu merupakan seorang yang

faqeh atau alim dalam bidang syariat dan aqidah. Bukannya seseorang yang hanya alim dalam

bidang tasauf atau tarekat semata-mata. Ini kerana sebarang pengamalan beribadat dalam

agama hendaklah dipandu oleh Al-Quran dan juga As-Sunnah. Justeru, seorang guru yang alim

tentang syariah, aqidah dan tasauf merupakan guru yang sepatutnya dipilih untuk membimbing

kita.

ALLAHUMMA INFA'NA MA 'ALLAMTANA WAZIDNA 'ILMA..

0 comments: